Wedstrijdreglement

  • De bal wordt door het serverende team in het spel gebracht vanaf de achterlijn met de voet of knie rechtstreeks vanuit de handen. De opzet is foutief wanneer de voet van de speler bij de opzet de achterlijn raakt, de bal het net raakt of wanneer de bal botst BUITEN het servicevak van de ontvangende ploeg. Wanneer de bal lijn van het servicevak raakt wordt er maw doorgespeeld.  
  • Regels horende bij de ontvangende ploeg na opzet:
    • De bal MOET verplicht geldig botsen in het service vak
    • De bal onmiddellijk doorspelen naar de overzijde van het speelveld is NIET TOEGELATEN (= minimaal 1 pas)
    • De bal MOET terug naar de overzijde van het speelveld worden gespeeld in maximum 3 keer, zonder verdere tussenbotsen op eigen helft.
  • Regels horende bij de ontvangende ploeg tijdens de rally:
    • De bal MAG maximaal 1 keer botsen, MAAR dit is niet verplicht
    • De bal MAG onmiddellijk worden teruggespeeld naar de overzijde
    • De bal MAG zonder botsen worden doorgespeeld naar een ploegmaat. De bal MAG nu NIET meer botsen.
    • De bal MOET via een toets van een speler (zonder bots op eigen speelhelft) naar de overzijde gebracht worden
    • De bal MOET in maximaal 3 keer worden overgespeeld.
    • 1 baltoets per speler (controle en doorspelen is niet toegelaten)
  • De rally eindigt wanneer de bal niet geldig naar de overzijde wordt gespeeld:
    • Botsen van de bal BUITEN de lijnen van het speelveld.
    • De bal gaat over het net zonder toets door een speler.
  • Het net mag tijdens een rally NOOIT aangeraakt worden door een speler.
  • Er kan ALTIJD gescoord worden. Ook als men niet de serverende ploeg was.
  • Dezelfde speler blijft aan de opzet tot wanneer de tegenstander een punt heeft gescoord.
  • Alleen bij het heroveren van de opzet kan er vervangen worden (uitzondering bij blessure) en dient een volgende speler de opzet uit te voeren ( = doorschuiven van serveerder).
  • Bij een hinderlijke bal van een neventerrein, wordt de rally afgebroken en het punt opnieuw gespeeld.
  • Bij overdreven tijdswinst gaat de opzet naar de tegenstrever en krijgt die 1 extra punt.
  • De scheidsrechter heeft ALTIJD het laatste woord.

In samenwerking met

Image
Image